Brrr… winter is coming

Brrr… Winter is coming! -ik kan deze zin niet meer normaal lezen, schrijven, zeggen, horen,… zonder aan Game of Thrones te denken!-. En die ijzige windstoten, felle regen, bijtende kou en drabberige sneeuw (yeah it’s coming…) doet ons helemaal geen goed! Zowel inside als outside vind ik de winter maar hatelijk! Onze huid voelt schraler en droger, ons haar pluist of valt juist gewoon neer, onze kissable lips worden minder kissable en onze handen zien er twintig jaar ouder uit! Hier enkele hartje-winter-tips…

Image

Crème en luchtvochtigheid
Gebruik in deze barre tijden een heerlijke goed hydraterende gezichtscrème en als het kan: een dag- en een nachtversie! Smeren voor je deur uit gaat ’s morgens en vlak voor je in je warme bed ploft neemt maar een paar minuutjes tijd. Verwen je lichaam met een zachte bodybutter, dat houdt je huid soepel en zacht. Een tip die ik nu al een kleine week toepas, helpt voor mij ook heel erg goed: als ik uit de douche stap dan smeer ik me (nog nat van het water) in met baby-olie. Daarna ga ik voorzichtig droogdeppend mijn hele lichaam af. En KA-CHING, ik heb al enkele dagen geen last van schilferige benen, rode armen en droge ellebogen. Had to share with you all! De koude buitenlucht en de droge lucht van de centrale verwarming, zorgen ervoor dat je huid sneller uitdroogt. Je kan de luchtvochtigheid bijstellen door bakjes water bij de verwarming te zetten, -denk aan de oma’s met hun platte bakjes die ze tussen de radiotor konden hangen- en zet de thermostaat wat lager. Een haardvuur verspreidt een heerlijke warmte en ook kersenpitkussentjes (of gevuld met zaadjes, korrels en kruiden) of -sloefjes doen het goed deze dagen!

Image

Handen en lippen
Vergeet ook zeker je arme handen en lippen niet! Gebruik een vette handcrème vlak voor je gaat slapen, smeer royaal en sta ’s morgens op met zachte handen! Smeer niet te vaak want dat is ook slecht voor je handen. Gewoon eens een scheutje olijfolie of -hier ben ik weer- baby-olie doet ook wonderen, maar gebruik liefst een lekker vette crème! Verzorg je schrale lippen met een goeie lippenbalsem, zo voorkom je kloven, barstjes, velletjes en droge lippen. In de winterperiode heb ik echt altijd last van droge lippen en dan ga ik vaker op mijn lip bijten, waardoor dan weer kleine wondjes ontstaan. Dit valt dus echt te voorkomen met een lipbalsem. Sommigen gaan deze dagen het huis niet uit zonder hun Labello of EOS-eitje. Een honing-suiker-lipscrub maak je in no time lekker zelf! Mengen, goed op de lippen smeren en eventueel met de vinger scrubben. Je kan natuurlijk ook gewoon de lippen op elkaar wrijven… No way dat Boyfriendlief weet dat ook wij last hebben van ‘winterlippen’ ;).

Image

Vitamines!
Aaaaaaallright, vitamines yes please! Maar hoe? Rennen naar de apotheek om Davitamonnetjes? Nee hoor, eet typische wintergroenten (zoals spruitjes, prei, groene kool,…) en eet minimum twee stukken fruit per dag. Wat zijn wintergroenten? Wintergroente is vaak groene groente -so they told me- maar er zit ook wel wat kleur in… Raapjes, savooikool, spruitjes, schorseneren, witloof, aardperen, pastinaak, rodekool en knolselder zijn dé voorbeelden. Ze zitten boordevol vitamine C en/of A en helpen je de winter door te komen. De keukenprinsessen onder ons weten er vast wel wat lekkers mee te maken! Een winters stoofpotje, een gratin van spruitjes met geitenkaas, rodekool met honing, savooikool met spekblokjes,… U know… Weetje: 200 gr spruitjes bevat meer dan 2 keer zoveel vitamine C als een versgeperst glas fruitsap!

En…
Neem een goede nachtrust en drink genoeg water. Iedereen weet dat ze genoeg vocht moeten innemen in de zomer maar ook in de winter is dit goed voor je! Door de kou en de droge lucht lijkt het alsof je minder zweet maar dat doe je toch wel. Hydrateer jezelf dus niet alleen vanbuiten met een fijne dagcrème maar ook van binnenuit met de aanbevolen 2.5l water op een dag. I know, het is lastig als je vaak naar het toilet moet met honderd laagjes, handschoenen en een lange -maar fashionable- sjaal aan. Maar water drinken is ook nu héél belangrijk! Een goeie nachtrust is altijd essentieel maar toch woelen we vaker in de winter dan in de zomer. Zorg voor een goed verluchte kamer, zet ’s morgens de ramen open en doe ze vanaf de middag dicht, dan kan de kamer opwarmen. De juiste kamertemperatuur is ook belangrijk! Slapen in de kou is absoluut niet goed voor je lichaam en je rust, een te warme kamer ook niet natuurlijk! Denk eraan: je hebt normaal al een dikker deken, de verwarming heel hoog zetten in de kamer is daarom dus niet nodig. Door de dikte van je deken, blijft je lichaamswarmte in dat ‘nestje’. ’s Avonds nog zware winterkost eten… het is niet goed voor je nachtrust maar oké, we kunnen soms niet anders. Zorg ervoor dat je zeker twee uur voor het slapen niets gegeten hebt. Een flesje water meenemen naar de slaapkamer kan natuurlijk wel! Ik doe het zelfs altijd, ik drink veel vlak voor ik ga slapen, als ik wakker kom en zelfs ’s morgens als ik net wakker ben. Mijn halve liter-flesjes zijn meestal wel op…

Image

Dit waren mijn 4 grote ‘hartje-winter-tips’… Heb jij nog wintertips?

xoxo Jane

2 gedachten over “Brrr… winter is coming

Geef een reactie

